Ürettiğini en çok ihraç eden ülke: TÜRKİYE

Ortopedi sektörünün öncü firmalarından BİOAKTİF firmasının kurucu ortaklarından Mehmet BÜYÜKÇANGA’ya göre Türkiye ortopedik ürünler üretiminde, ürettiğini en çok ihraç eden ülke.

Mehmet BÜYÜKÇANGA: “Bugün spesifik ürün ürettiğimiz için, Türkiye’de çok büyük bir sektör değiliz, ancak ortopedik ürünler üretiminde ürettiğini en çok ihraç eden ülkeyiz”

Sektörün saygın isimlerinden Bioaktif’in başarı hikayesini öğrenmek ve okuyucularımızla paylaşmak için kurucu ortaklarından Mehmet Büyükçanga’nın ofisindeyiz.

İlk olarak kendinizi kısaca tanıtarak, Bioaktif’in kuruluşundan, yatırım kararından bahseder misiniz?

1995 yılında ortopedi sektörüne protez ortez atölyesi olarak başladık. Yaklaşık 23 senedir bir bütün olarak çalışmalarımıza devam ediyoruz.1999 yılında ortopedik soft ürünlerin üretimine başladık. O dönemde Türkiye’de henüz bu konudaki üretimlerde daha çok standart eski tip ürünler üretiliyordu. Yeni bir jenerasyon olması açısından, yeni ürünlerin üretimi ve ihtiyacı hasıl oldu. Doktorlarında bize teşviki ile birlikte ortopedik malzemelerin Türkiye’de o dönem üretilmeyen malzemelerin üretimine başladık. Öncelikle küçük bir atölye olarak başladık. Bugün doksan beş kişinin çalıştığı bir fabrika boyutuna geldik

Bioaktifin ürün portföyü, üretim kapasitesi, hacmi, hedef pazarları hakkında bilgi verebilir misiniz?

Şuanda aylık üretim kapasitemiz kumaş üretimi olarak yaklaşık 50 000 metre, bitmiş ürün üretimi olarak ise aylık kapasitemiz;40 000 adet civarında. Şu anda teslimat sürelerimiz genel olarak 45 gün üzerinde gidiyor. Kapasitemizi her geçen gün arttırmaya devam ediyoruz. Ürettiğimiz ürünlerin özellikle ortopedik soft ürünlerinin yüzde yetmişini ihracat yapıyoruz. Rusya, Çek Cumhuriyeti, İspanya, İtalya, Tunus, Yunanistan, Slovakya, Estonya, İsveç gibi özellikle Avrupa ülkelerine ihracat yapıyoruz.

Üretim kalitemiz Avrupa ülkelerinin üretim standardındadır.

Hem kendi markamızda hem de uluslararası müşterilerimizin kendi markalarıyla oem olarak da üretim yapıyoruz.

Ar-Ge, Ür-Ge ve teknolojiye yaptığınız yatırımlardan söz eder misiniz? Ayırdığınız bütçe nedir?

Aslında biz çok dinamik bir ar-ge yapıyoruz. Bir ar-ge departmanı var, her gün ürünler üzerinde iyileştirmeye ve her gün yeni ürünler üretmek için çalışmalar yürütüyor. Müşterilerimizde bizi buna zorluyor. Çünkü her üründe, ürünün iyileştirilmesi bir ar-ge gerektiriyor ve bu anlamda çalışmalar yürütüyoruz. Bu konuda sektöre öncülük yapmaya çalışıyoruz. Örneğin, dikişsiz ortopedik ürünlerin ilk defa üretimini biz yaptık; tamamen dikişsiz olarak ürün üretebiliyoruz, yapıştırma tekniğini kullanıyoruz.

Öncelikle ürünlerin üretiminde kullanacağımız materyalleri (kumaş, hammadde, vb. ) kendi ürünlerimize özel hava geçirgen, alerji yapmayan sağlıklı kumaşlar geliştiriyoruz.

Bu şekilde Üreteceğimiz ürünün kumaşının da geliştirilmesini sağlıyoruz. Kendi makinalarımızda kumaşları üretemiyorsak, dışarda bu konuda makine üretimi olan kişilerle iş birliği yaparak kumaşların geliştirilmesini sağlıyoruz. Yurt dışı müşterilerimizin istediği kalitede kumaşla, istediği ürünün üretimini yapıyoruz.

Tıbbi cihaz sektöründe üretim kıstaslarınız nelerdir? Üretimde dünya standartlarını yakalamak adına neler yapıyorsunuz?

Her şeyden önce insan sağlığı gelir. Ürettiğimiz ürünlerin insan sağlığına destek olan ürünler olduğunu bilerek üretmek gerekiyor. Tamamen insanın faydasına, bütün ürünlerimizde kullandığımız iplikten, ürettiğimiz kumaştan bunun bir insan sağlığı için kullanacağını dikkate alarak üretiyoruz. Kalite üzerindeki bütün hassasiyetimiz bu. Bunu para kazanmak maksadıyla üretirsek, çok daha ucuza ve fazla ürünler üretebiliriz ama insan sağlığına fayda değil zarar veririz. Bunun için ürettiğimiz ürünlerin kalitesi de çok yüksek olması gerekiyor.

Birçok medikal firmasındaki standart ürün grubunun aksine, farklı tasarımları olan ürün gruplarına sahipsiniz. Bu ürünleri sizin tasarladığınızı öğrendik. Şu ana kadar tasarladığınız en ilginç ürün grubunuz hangisi? Hedef kitleniz, müşterilerinizin tasarladığınız ürünlere yaklaşımı ve memnuniyet dereceleri nedir?

Sektörde farklı olmak istiyoruz, farklılaşırken de dünyadaki trendi ve dünyadaki üretim teknolojisini yakalamak için çalışıyoruz. Almanya, İngiltere’de Fransa’da hangi ürün ne şekilde ve nasıl üretiliyorsa, hangi hammadde kullanılıyorsa, hangi dizayn ve materyal ile ürün oluşturuluyorsa; biz bunun gerisinde kalmamak için her türlü materyali kullanıyoruz. Zaten ihracatını yaptığımız ülkeler %60 Avrupa ülkeleri. Bize gelen taleplerde bu şekilde ve bizde bu talepleri karşılamak için hammaddelerimizi, üretim sistemimizi, makinalarımızı buna göre tedarik ediyoruz. Özellikle Türkiye’nin Avrupa ülkeleri tarafından üretim üssü olarak seçilmiş olmasının en büyük sebeplerinden birisi budur. Ortopedi ürünlerinin %80 i tekstile bağlı ürünler ve Türkiye bir tekstil ülkesi. Her türlü materyali her türlü hammaddeyi bulabiliyorsunuz ve en kalitelisini üretebiliyoruz. Bunun içinde Türkiye’den Ortadoğu’ya Avrupa’ya, Rusya’ya çok hızlı sevkiyatlar yapabiliyoruz. Hızlı sevkiyat ,uygun fiyat ve kaliteli ürünler üretmemiz Türkiye ortopedik ürünler sektörünün tercih edilmesinin en önemli nedenleridir.

Ürünlerimizi benzeri ürünlerden ayıran özellikler neler?

Tıbbi ürün ürettiğimiz için, hastaya fayda odaklı olmasına önem veriyoruz; ürünün kolay kullanımı, kolay takılması ve uzun süre kullanımına dikkat ediyoruz. Örneğin, kol askısı çok basit olarak konfeksiyon ürünü olarak görünse de; bir kol askısının omuzu stabile ettiğini ve etmediğinde onun iyileşme sürecinin uzayacağını bilerek, askının nasıl ve hangi materyalden yapılması gerektiğini ve yapacağımız materyalin uzamaması gerektiğini hassas ve ince bir şekilde düşünerek üretim yapıyoruz.

Medikal sektörde çok fazla firma açılıp kapanıyor. Siz uzun süredir bu sektörde kalıcı bir şekilde yolunuza devam ediyorsunuz. Bu başarıyı neye borçlusunuz?

Bize göre, işletmenin ve yönetimin bir ana kuralı vardır; kar ile hizmet eşit olmalıdır.

  • Bir işletmenin istikrarının sağlanması için hem kar etmeli, hem de kar oranında da hizmeti sunmalıdır. Hizmet aynı zamanda kaliteyi de ifade eder.
  • Ürettiğiniz ürünün kalitesi aldığınız parayı karşılamalı.
  • Müşteriye verdiğiniz hizmetle kar eşit olmalı; ne daha fazla kar etmelisiniz, ne de çok fazla hizmet edip karınızdan fedakarlık etmelisiniz

İşletmeyi bir bütün olarak her ikisini de dengeli bir şekilde yürütmemiz lazım. Biz uzun yıllardır bunun üzerinde çok hassasiyetle duruyoruz. İkinci olarak sürekli iyileştirme; ürün üzerindeki iyileştirme, müşteri memnuniyeti üzerinde iyileştirme, firmanın genel kurumsallaşması üzerinde iyileştirme sürekli bir adım daha öne gitmenin çalışmasını yapıyoruz. Bunun içinde tabi ki 22 senedir bir fiil bu sektörde istikrarlı bir şekilde büyümeye devam ediyoruz.

Bağlı bulunduğunuz sektörün son yıllardaki gidişatını nasıl görüyorsunuz?

Ortopedik soft ürün üretimi konusunda, bütün sektördeki firmalarımızla gerçekten çok iyi gelişimler sağlıyoruz. Bugün spesifik ürün ürettiğimiz için, Türkiye’de çok büyük bir sektör değiliz, ancak; ürettiğini en çok ihraç eden sektörüz biz. Yani ortopedik ürünler üretiminde ürettiğini en çok ihraç eden ülke durumdayız.

Sosyal sorumluluk projelerine olan duyarlılığınız nedir?

Firma olarak ampütasyon protez ithalatı da yapıyoruz. Össurun Türkiye distribütörüyüz. Össur ürünleriyle özellikle engelli sporculara destek oluyoruz. Onların spor yaşamlarını güçlendirecek özel protezler konusunda destek veriyoruz.2018 da bu anlamdaki çalışmalarımızı daha da hızlandıracağız. paraTriatlon dediğimiz engellilerin özellikle yaptığı spor dallarına destek veriyoruz. Ülkemizde engelli sporcuların desteklenmesi adına üzerimize düşen görevi yapmaya devam edeceğiz.

#bioaktif, #mehmetbuyukcanga, #ortopedik, #ihracat

Popüler Yazılar