Karaciğer sağlığını korumak bizim elimizde!

Araştırmalara göre; karaciğer yağlanması, her dört yetişkinden birini etkiliyor. Bunun en büyük nedeni, tempolu yaşantımızda akşam yemeği için tercih edilen fast food veya online yemek siparişleri oluyor. Karaciğer hastalıklarının önüne geçmek için ev dışında tüketilen yemek seçimlerine dikkat etmek ve sağlıklı beslenmek büyük önem taşıyor.

Vücudun en büyük iç organların biri olan karaciğer; yağ metabolizması, protein üretimi, toksinlerin vücuttan uzaklaştırılması ve depolama gibi görevleri dolayısıyla sağlık için son derece kritik bir öneme sahip organların başında yer alıyor. Ancak, modern yaşamın getirdiği beslenme alışkanlıkları, hareketsizlik ve bazı sağlık sorunları, son dönemde hızla artan olan karaciğer yağlanması problemine yol açabiliyor. Karaciğer sağlığı için sağlıklı beslenmenin ve fiziksel aktivitenin önemine vurgu yapan Sabri Ülker Vakfı, karaciğer yağlanmasının önüne geçmek için dikkat edilmesi gereken noktaları anlatıyor.

Yağlı karaciğer hastalığı nedir?

Yağlı karaciğer hastalığı, karaciğerin tahriş olmasından kaynaklanan bir durum olarak öne çıkıyor. Karaciğer dokusu bu hasara yanıt olarak anormal miktarda yağ depolar ve karaciğer yağlanması oluşur. Viral hepatit, bazı ilaçlar (örneğin tamoksifen veya steroidler gibi) veya çok fazla alkol tüketimi karaciğer yağlanmasına yol açan etkenlerin başında geliyor. Ancak, alkolik olmayan yağlı karaciğer hastalığı (NAFLD) için yüksek tansiyon, yüksek kolesterol, insülin direnci (prediyabet) veya tip 2 diyabet gibi durumlar tetikleyici faktördendir.

NAFLD’yi önlemeye ne yardımcı olur?

Aşırı kilo veya obezite NAFLD’nin yaygın bir nedeni olarak karşımıza çıkıyor. Bu nedenle, fiziksel aktivite ve sağlıklı beslenmeyi içeren bir kilo verme programı, Akdeniz diyeti gibi diyet yaklaşımlarını uygulamak kan basıncının, kolesterolün ve kan şekerinin kontrol edilmesini sağlamada büyük bir önem taşıyor.

Karaciğer hastalığı için öneriler

-Fast food yiyeceklerden kaçının

Yapılan bir çalışmada, düzenli fast food tüketiminin (günlük kalorinin %20’si veya daha fazlası), özellikle tip 2 diyabet veya obezitesi olan kişilerde yağlı karaciğer hastalığı ile ilişkili olduğunu gösteriyor. Fast food gıdalar doymuş yağ, ilave şeker ve metabolik sağlığı olumsuz yönde etkileyen diğer bileşenler bakımından zengin olduğu için yağlı karaciğer hastalığını tetikleyebiliyor.

-İlave şekerden uzak durun

Mısır şurubu veya tatlandırıcı içeren içecekler, tüketilen kaloriden bağımsız olarak doğrudan karaciğerde yağ birikiminde büyük artışlara yol açıyor. Mısır şurubu, glukoz, bal ve agave şurubu dahil olmak üzere ilave şekerler için etiket okumaya dikkat edin. Şekerli içecekler yerine bol su tüketin.

-Tercihinizi sağlıklı yağlardan yana kullanın

Vücudumuza aldığımız yağlar, yağda eriyen vitaminlerin vücudumuz tarafından kullanılabilmesine destek olur. Yanı sıra sinirlerin ve hücrelerin korunmasında hayati önem taşır. Yağlar ayrıca tok hissetmenize yardımcı olur, böylece aşırı yemenin önüne geçer.

Akdeniz diyeti karaciğer yağlanmasını azaltmaya yardımcı olarak, NAFLD’yi önlemeye veya tersine çevrilmesine destek olur. Bu diyeti yaparken, zeytinyağı ve avokadoda bulunan tekli doymamış yağlardan, ceviz ile somon, sardalya gibi balıklarda bulunan omega-3 gibi sağlıklı yağlardan faydalanarak vücudunuzu besleyebilirsiniz.

-Karaciğer sağlığında enginarın gücü

Enginar içerdiği besin ögeleri bakımından çok zengin bir sebze olarak öne çıkıyor. Yüksek miktarda potasyum, kalsiyuma ek olarak A vitamini, B1 vitamini ve C vitaminleri içeriyor. İçeriğindeki birçok vitamin ve minerallere ek olarak yapısında bulunan “Cynarin” karaciğer, safra kesesi, böbrekler ve bağırsakların düzenli çalışmasına yardımcı oluyor. “Cynarin” antioksidan işleve sahip bileşen, karaciğerde biriken zararlı toksinlerin atılmasını sağlıyor ve vücudumuzu temizliyor. Böylece karaciğer yağlanmasını ve yağlanmaya bağlı oluşan hastalıkların da önüne geçiyor.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here